Snart sover du

Spør du meg har Lisa Aisato vært suveren i alle bøkene hun har skrevet og/eller illustrert og hun har ikke skuffet med hennes nye bok Snart sover du. Sammen med søster Haddy Njie har de laget en nydelig bildebok. Kombinasjonen av fantastiske bilder og flott, poetisk språk gir i hvert fall meg gåsehud. Hva er det som gjør boka så bra? Og hvordan kan den brukes i barnehagen? Dette skal jeg prøve å svare på.

Mine første tanker etter å ha lest boka var årstider, livet, alderdom, forandring, døden og livets faser. Den bringer meg tilbake til barndommen og gleden ved å være i naturen uansett om det var vinter, vår, sommer eller høst. Hver årstid har sitt eget særpreg. Denne gleden klarte boken å vekke opp igjen. Jeg synes også den får frem et budskap om likeverd og fellesskap når vi møter mennesker med ulik etnisitet. Uavhengig av hudfarge er vi i bunnen alle sammen mennesker. På tross av ulike kulturer har vi til felles den barnlige gleden av å være i naturen. Vi er jo like og unike.

Som voksen leser får jeg også inntrykk av at boka har en underliggende dypere mening. Den går gjennom livets naturlige faser fra livlige barn på de første oppslagene til en gammel dame på nest siste oppslag. Selv om damen står i kulden og fryser har hun et smil rundt munnen som gir håp.

Så hvordan kan denne boken brukes i barnegruppa? For at barna skal få mest ut av formidlingen synes jeg det er nok å ha med to barn. Med et barn på hver side vil formidleren hele tiden sikre at begge barna har tilgang til begge modalitetene, altså bilde og verbaltekst. Da vil de få mest ut av ikonoteksten, samspillet mellom ord og bilde. Jeg opplever boka som harmonisk og avslappende så en hyggelig krok der alle kan sitte behagelig er nok bra. Illustrasjonene er nydelige så bruk god tid til å kikke på dem. La barna komme med innspill og prøv å få til en god samtale. Verbalteksten er ikke mer enn maks fire setninger per oppslag, noe som gjør at boken kan passe til de barna som fort mister konsentrasjonen. Språket i boken er poetisk og inneholder både enderim og gjentakelse. Med utgangspunkt i det kan man fortsette å rime videre. Lek og tøys med formsiden av språket og bruk av den poetiske språkfunksjonen er viktig for å utvikle metaspråklig bevissthet. Metaspråklig bevissthet er helt nødvendig for at barna skal tilegne seg lese og skriftspråket. Dette er lek og læring hånd i hånd.

14285459_10210666970056683_1430953645_o
Forsiden av den flotte boka. Bildet er tatt selv.
Author: Siv-Terese Omland

Jeg er en 23 år gammel barnehagelærer fra Lyngdal. Jeg var ferdig utdannet i 2017 og jobber som pedagogisk leder. Denne bloggen ble opprettet som en del av det tredje året på barnehagelærerutdanningen hvor jeg hadde fordypning i språk, litteratur og nye medier. Jeg har valgt å beholde bloggen etter endt studie og den vil fortsette å omhandle temaer som er relevante innenfor barnehage, gjerne med hovedvekt på språk, litteratur og nye medier.

Leave a Reply

