En tur i Astrids fotspor

Vi har vel alle rike barndomsminner fra Astrid Lindgrens fantastiske litteratur og filmer. For meg er filmen Astrids jul et must når det nærmer seg juletider. Fra de hverdagslige fortellingene om Emil og hans “hyss” til tyngre innhold i Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte, har Astrid Lindgren med sin litteratur klart å dekke våre behov for både gledestårer og triste tårer. Jeg har enda til gode å se noe feste seg mer på en småbarnsavdeling en det fortellingene om Lotta i Bråkmakergaten gjorde.

Det har vært en utrolig opplevelse å besøke Astrid Lindgrens värld, Bakkebygrenda, Katthult og ikke minst barndomshjemmet hennes på Näs. Jeg har sett flotte forestillinger, blitt fascinert av de vakre, små husene og lekt meg i Per puslings hus. Det flotteste i parken var følelsen av kunne være et barn igjen for en hel dag.

Skal jeg tenke tilbake på en spesiell opplevelse fra turen er det besøket på Vimmerby Kirkegård. Det var skyfritt og kveldssola var varm da vi stoppet ved Ericssons familiegrav. Her ligger Astrid Lindgren begravet sammen med sine foreldre. Vi var kun fem studenter sammen med våre to lærere. Her fikk vi høre om vanskelige tider i Astrids liv. Astrid Lindgren er en av verdens største forfattere og bare det i seg selv er respekt verdig. Men når hun på tross av sitt utfordrende liv har klart å skape fantastiske opplevelser for barn og voksne i 100 land, respekterer jeg henne enda mer.

Author: Siv-Terese Omland

Jeg er en 23 år gammel barnehagelærer fra Lyngdal. Jeg var ferdig utdannet i 2017 og jobber som pedagogisk leder. Denne bloggen ble opprettet som en del av det tredje året på barnehagelærerutdanningen hvor jeg hadde fordypning i språk, litteratur og nye medier. Jeg har valgt å beholde bloggen etter endt studie og den vil fortsette å omhandle temaer som er relevante innenfor barnehage, gjerne med hovedvekt på språk, litteratur og nye medier.

Leave a Reply

